9 augustus 2021

Hoe is je Naam? Shilpa Gupta

 In de Joodse wereld van de Bijbelboeken is een naam iets heel belangrijk. Een naam vat als het ware het wezen samen van de genoemde. Daarom dat de Godsnaam zoals hij aan Mozes wordt geopenbaard volgens Exodus 3,14 onuitsprekelijk is en op een bepaalde manier ook nietszeggend: Ik-zal-er-zijn (Naardense Bijbelvertaling) of Ik ben die er zijn zal (Nieuwe Bijbelvertaling). Het wezen van God is immers onkenbaar en onuitsprekelijk.
Tegelijk ontvangen een aantal Bijbelse figuren soms een nieuwe naam. Abram wordt Abraham nadat God met hem een verbond sloot en hem aanzegde dat hij de vader zou worden van een menigte van volkeren (Genesis 17,1-5) en Jacob wordt Israël (Genesis 32,29) omdat hij 's nachts met God had gestreden. En het gaat zo door tot bij de apostelen toe want Simon wordt Petrus (Johannes 1, 42).
(eigen foto)


Aan deze Bijbelse naamsveranderingen moest ik denken tijdens het bezoek aan de tentoonstelling "Vandaag zal eindigen" met een overzicht van het werk van de Indiase kunstenares Shilpa Gupta. Deze expo loopt nog tot 12 september in het MUHKA en toont daar onder anderen een installatie van vele bewerkte en ingelijste foto's met honderd verhalen van mensen die hun achternaam hebben veranderd. Telkens wordt ook heel kort aangegeven waarom de naamsverandering er is gekomen. De titel van het werk is ook duidelijk: Altered Inheritances - 100 (Last Name) Stories. Met een nieuwe naam wil iemand een bepaald verleden, een bepaalde erfenis als het ware van zich afschudden en een nieuw begin maken. Slaven
(detail - eigen foto)

willen bijvoorbeeld eenmaal vrijgekomen niet langer de naam van hun vroegere meester dragen en  noemen zich dan maar Freeman. 
Wat is mijn naam?
Hoe draag ik daarin een verleden met mij mee? 
Kan ik mijzelf vernieuwen, een andere mens worden? Hoe kan zich dat uitdrukken? Die vragen bleven hangen bij het rondwandelen in de mooie installatie van Shilpa Gupta. 
(detail - eigen foto)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten