18 november 2017

De kathedraal van Évry -2

Bij mijn bezoek aan de 'jongste' kathedraal van Frankrijk in Évry nabij Parijs ontdekte ik dat onder de kathedraal een museum voor beeldende kunsten huist.  Het museum kreeg de naam van een van de ontwerpers van de vele "nieuwe steden" van Frankrijk in de 20ste eeuw, nl. Paul Delouvrier (1914-1995). Naast een afdeling met kunst uit Afrika en de Sechellen zijn er drie afdelingen rond religieuze kunst: Ethiopische kunst, westerse sacrale kunst en hedendaagse kunst.

In het museum las ik deze toelichtingstekst over hun collectie hedendaagsekunst(mijn vertaling). In de beknoptheid ervan zit wel een hele visie verborgen over de relatie tussen kunst en geloof.
Hier de tekst.
De hedendaagse kunst is thuis in de kathedraal van Évry. De bouw ervan heeft een aantal schilders en beeldende kunstenaars geïnspireerd om een werk te schenken. Ze zijn hier tentoongesteld met andere recent aangekochte werken, als even zovele getuigenissen van de manieren waarop kunst ontstaat de dag van vandaag. Deze getuigen zijn heel verschillende wegen en kunnen ons in de war brengen.
Christus vraagt na zijn verrijzenis aan zijn vrienden Hem te ontmoeten in Galilea, in het "buitenland", op vreemde bodem. Niet de moderne kunst is in de war, maar de hedendaagse mens vindt moeilijk zijn weg. Wat deze kunstenaars uitdrukken is de vreemdheid en verwarring van de wereld. Zij dagen de mens altijd weer uit om de vaste, gekende wegen te verlaten om zo te durven zichzelf te ervaren en opnieuw te ontdekken.
En dan, als hij het wil, kan de mens zin, betekenis ontvangen.

Vooral de laatste zin vind ik belangrijk. Vanuit de confrontatie met 'andere' wegen en inzichten kan de hedendaagse mens zich openstellen voor nieuwe zin. Zingeving kan evenwel niet worden opgedrongen en hoeft niet te expliciet te zijn. Boodschapperige kunst verhindert juist dikwijls een echte innerlijke ontmoeting met jezelf. Vele werken in Évry bevestigen deze visie.

In de collectie van Évry vinden we werken van gerenommeerde kunstenaars zoals Vassarely en Fromanger naast voor mij minder bekende namen. De collectie biedt een boeiende ontdekkingstocht  en toont inderdaad heel veel verschillende invalshoeken en benaderingen zowel inhoudelijk als naar vormgeving.

(een werk van Gerard Fromager)

(foto van internet- Vasarely : Le Christ)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten