29 juni 2018

Het feest van Petrus en Paulus

(El Greco De berouwvolle Petrus - website Art and the Bible)
De Kerk viert op 29 juni het feest van de apostelen Petrus en Paulus. Dank zij zijn brieven weten we een en ander over Paulus, maar Petrus blijft voor mij altijd een boeiender figuur. Eenmaal bekeerd toonde Paulus een ijver en een overtuiging die niet weersproken wil worden. Petrus daarentegen blijft voor mij vooral een mens die zoekt en zichzelf als leerling van Jezus telkens weer moet uitvinden. Iemand waarin ik mij kan herkennen.
Deze Petrus vind ik terug in een gedicht van de Italiaanse dichteres Alda Merini  (1931-2009)die dank zij de inzet van Uitgeverij P en vertaler Patrick Lateur ook voor een Nederlandstalig publiek toegankelijk is geworden.

Het volgende gedicht van Merini over Petrus  vind ik passend voedsel voor hart en geest op deze feestdag.

PETRUS

Petrus, een landman op de wateren, een man die de aarde omploegde op zoek naar vissen, die ze door de lucht zag vliegen, een zuivere van hart, een oorlogsmythe die de vrede zocht en die bij het zien van Jezus gelooft dat in zijn lichaam de enige weg ligt die kan doorlopen van hoog naar laag en van laag naar hoog.
Wanneer Petrus Jezus verloochent, doet hij dat enkel om zich te beschermen tegen de koude van zijn ellende.
Petrus heeft niemand, maar hij is de Kerk.
Petrus is een leerling, maar hij verschilt niet veel van Judas wanneer hij zijn meester verraadt.
Hij kust hem niet openlijk, maar verbergt zich.
Toch trekt Christus hem uit zijn schuilplaats en toont aan allen de zwakheid van een mens, die bang is om mens te zijn.
De kruisiging van Petrus is de dageraad van de Kerk.

(uit: Alda Merini, Canticum evangelicum, vertaald door Patrick Lateur, Leuven, 2011, blz.32)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten