11 juni 2018

Licht

In de voorbije weken las ik de verzamelde gedichten van de Nederlandse dichter Remco Campert, verschenen bij De Bezige Bij (2015) onder de titel: Dichter. Bij momenten raakte Campert mij heel diep en soms zelfs spiritueel.

Zo is er het gedicht Morgen (blz. 628) dat een ode is aan het licht en een lied vol hoop. Het licht is voor de dichter evenwel een Januskop: er zijn aangename associaties en er zijn kwade associaties. Licht is een van die oerbeelden zoals ook water, vuur, bergen,... en deze oerbeelden zijn allemaal heel dubbelzinnig van aard. De kwade kanten verwijzen bij Remco Campert heel vaak naar Wereldoorlog II en het leven onder de Duitse bezetting. Die bezetter heeft zijn vader gevangen genomen en gedood, en als tiener heeft dit een levenslange stempel op Remco gedrukt.

Maar bij het lezen van dit gedicht begint er in mij als christen van alles mee te resoneren bij de beelden van het goede licht.
Er is eerst en vooral het herhaalde aanzeggen van het licht, dat mij doet denken aan Jezus die zichzelf in het evangelie van Johannes (8,12) benoemt als het licht der wereld.
En er is de herhaalde aanzegging van een nieuwe morgen, wat mij doet denken aan die eerste Paasmorgen als belofte van Godswege dat ook eenmaal elke mens die open staat voor het mysterie van Jezus zo'n Paasmorgen zal mogen beleven.

(paasvuur tijdens paaswake
bij zusters Trappistinnen van Brecht
-afbeelding gevonden op hun website
www.abdijnazareth.be)
En u als lezer kan er wellicht nog andere lijnen mee verknopen.

MORGEN

Morgen is het licht
licht als dit papier licht als de Zeppelin
op een oude ansichtkaart die ik vond

morgen is het licht
vraag niet waarom want morgen is het licht
licht als kindervingers licht als een scheldwoord

morgen is het licht
licht als mensen soms sterven
licht als hun ogen hun gefluisterd woord

morgen is het licht
licht als brood licht als brandende huizen
vraag het de mensen zij zullen zeggen

morgen is het licht
licht als het zonlicht in het water
licht als het maanlicht op de velden

licht als het licht in de morgen
is het licht

Hoor jij ook Jezus zeggen:
vraag niet waarom want morgen is het licht,
 want morgen ben Ik jouw licht?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten