21 april 2019

Pasen : vrouwen als eerste getuigen

In de verschillende evangeliën zien we telkens dat vrouwen eerst getuige zijn van de Verrezen Christus. Een van de mooiste verhalen is die van de ontmoeting van de Opgestane en Maria Magdalena. Je kan het lezen bij Johannes, hoofdstuk 20, 1 tot 18.
Maria zoekt haar beminde Rabbi en gaat daarbij uit van haar herinneringen. Maar na zijn dood is Jezus blijkbaar de Andere geworden, niet vast te houden in één beeld of idee. Dat moeten de leerlingen (m/v) nog leren. Moeten wij dat niet telkens opnieuw ook leren?

Dit verhaal kreeg vele uitbeeldingen en voor de Nederlandse dichter Ida Gerhardt was een van de bekendste afbeeldingen die van een schilderij van Rembrandt (1638 nu in de collectie van Buckingham Palace, Londen).



CHRISTUS ALS HOVENIER

Eén Rembrandt kende als kind ik goed :
de Christus met de grote hoed
wandelend in de ochtendstond.
En, naar erbij geschreven stond:
Hij was een hovenier.

En nog laat ik mijn tranen gaan
als in de gaarde ik Hem zie staan,
en - wat terzijde - in stille schrik
die éne, zij die dacht als ik :
Het was de hovenier.

O kinderdroom van groen en goud -
géén die ontnam wat ik behoud.
De laatste hoven naderen schier
en ijler wordt de ochtend hier.

Hij is de hovenier.

(uit: Ida Gerhardt, Verzamelde gedichten. Uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam, 1985, blz. 363)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten