10 februari 2020

Een open raam: zoektocht naar uitzicht - Letterspel Psalm 119


Zoals gezegd is de Psalm 119 waaruit ik de titel van mijn blog heb gekozen een bijzondere compositie, een intellectuele en spirituele speelplaats. Elke verzengroep van 8 begint met telkens een volgende letter in het alfabet. Het blog-vers lezen we in de 17de verzengroep, dus beginnend met de 17de letter van het oud-Hebreeuwse alfabet nl. Phê.
(Van Eyck : zingende engelen
zijpaneel Lam Gods)
De Benedictijnerexegeet Benoît Standaert schrijft hierbij: " De letter phê roept spontaan woorden op zoals 'mond'(pî) en 'openheid'(patah) en 'gelaat'(panah). En inderdaad, in heel deze strofe komt licht binnen, is er openheid, beleeft men een verademing want we proeven er de aparte relatie tussen mijn mond en uw spreken in, tussen mijn verwachtingen en uw stralend gelaat, naar mij toegekeerd." (uit: Leven met de psalmen. Deel III, blz. 407).
En Standaert vervolgt dan over het specifieke vers 130, dat voor een deel de titel is van mijn blog : "Zeer beroemd is het vers 130, op vele wijzen in ons taalgebied vertaald: 'uw woorden zijn de poorten naar het licht', of nog, 'als uw Woord opengaat wordt het licht, het schenkt onwetenden inzicht.' In het Hebreeuws is er daarbij nog een woordenspel tussen het eerste en het laatste woord van de zin: petah('gaat open') en petayim ('de onwetenden'). "(ibidem). 
Het psalmvers 130 heeft het dus over kennis, licht, openheid voor de Andere, aangesproken worden. Deze associatieketting vertrekt vanuit die 17de letter van het alfabet, phê, 'mond'. Het is ook deze associatieketting die de rode draad vormt van deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten