11 maart 2020

Waar men gaat langs Florentijnse wegen...(1)

In het devotionele volkse lied 'Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen' komt er de zinsnede: waar men gaat langs Vlaamse wegen (...) komt men u Maria tegen, staat uw beeltenis te pronk.
Maar bij een bezoek aan Firenze/Florence begin dit jaar (in pre-corona-tijden) moest ik aan dit lied denken, want op tientallen, misschien zelfs honderden plaatsen in de stad zag ik Maria-afbeeldingen in alle maten en formaten en in allerlei uitvoeringen. 
In Vlaanderen zijn de meeste verbeeldingen een Madonna met kind. In Firenze is deze Madonna met kind veelal omgeven door nog een of meerdere andere heiligen, of is er de verbeelding van een Bijbels tafereel (vooral dan de Annunciatie of boodschap van de engel Gabriël aan Maria- Lucas evangelie 1, 28-38).
Hier een kleine oogst aan Florentijnse Madonna's. Bij elk zou je kunnen stilstaan om deze verder te analyseren naar artistieke (stijl, techniek) en spirituele (type Maria, wie staat er rond, welke boodschap spreekt uit begeleidende teksten, ...) aspecten. Maar dat laat ik aan de kijker over...

In drie keer toon ik enkele foto's (coronavrij !) genomen op 6 en 7 februari laatst, en telkens geef ik ook een kort citaat uit het recente nummer van "Benedictijns Tijdschrift" (BT 2020/1) dat helemaal gaat over Maria.





"Maria overwoog alles bij zichzelf, vanaf het begin in Nazareth en Bethlehem, (...)tot op het einde. (...)Ze zag in: waartoe dient een mensenleven anders dan om te veranderen in liefde, helemaal, een liefde die even sterk  is als de dood." ( André Zegveld in BT 2020/1, blz. 4)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten