De meeste gedichten vertrekken van scenes uit het lijdensverhaal, maar hier haal ik een stukje uit het laatste gedicht van deze bundel (blz. 73).
De verrezen Jezus is hier aan het woord.
JEZUS
Traag is de dood
als een meer vol dromen.
Maar God ziet verder dan de stenen,
hij ziet verder dan de graven.
(...)
Vaarwel,
vaarwel luie aarde,
de wortels van God steken in mijn gelaat:
ze zullen het uithollen
en het wordt lichtend.
Ik zal vluchten uit dit graf
zoals een engel dodelijk vertrappeld door de droom,
maar ik zal de grens vinden van mijn woord.
Vaarwel kruisiging,
met mij is er nooit iets gebeurd:
ik ben alleen maar een verrezen mens.
Jawlensky schilderde héél véél "koppen" in verschillende reeksen.
Een van die reeksen kreeg als overkoepelende titel mee: Abstracte koppen.
Uit die reeks hier het schilderij met als titel: 'Water en Licht' wat heel goed past bij de viering en overweging van het paasmysterie, waar tijdens de paasnacht deze twee symbolen centraal staan in de liturgie.
Deze paasreeks wil ik afsluiten met een mooi stukje muziek van de barokcomponist Heinrich Ignaz Biber(1644-1704). Voor strijkkwartet schreef hij sonates bij elk 'mysterie' van de rozenkrans. Voor zijn muzikale overweging bij de Verrijzenis : zie deze link :https://www.youtube.com/watch?v=8W1UBYlhTr0
Geen opmerkingen:
Een reactie posten