17 mei 2020

Corona - psalmen : psalm 91 (Qui habitat) - nogmaals

De beeldspraak in deze corona-tijden is nogal eenkennig: vooral oorlogsterminologie voert het hoge woord. Daarin past ook het benoemen van de dragende figuren van deze pandemie als 'helden', alsof we in een Hollywoodfilm leven. Maar toch zijn er ook heel wat mensen die spreken over 'engelen'. Zoals eerder al gezegd denk ik ook nu graag in engelenmetafoor en lees dan psalm 91, verzen 10-12.
Ida Gerhardt en Marie Van der Zeyde vertaalden deze verzen als volgt (en je kan deze vertaling vergelijken met andere door de vorige posts eens te (her)lezen ):
Zo vermag u geen onheil te treffen,
geen plaag zal naderen uw tent:
u aangaande gebiedt Hij zijn engelen
om u, waar gij ook gaat, te bewaren;
zij zullen op de handen u dragen,
dat gij niet uw voet aan een steen stoot.
De krant De Standaard vroeg aan 'bekende' Vlamingen naar een kunstwerk dat troostend kan zijn in deze
(Giorgione: De dode Christus
ondersteund door een engel
1507)
moeilijke tijden. Op 4 april koos de beeldende kunstenares Berlinde De Bruyckere een werk van de Italiaanse renaissanceschilder Giorgione: "De dode Christus ondersteund door een engel". Daarbij zegt ze: "Ik zie vooral de engel, die met zijn veel te kleine, frêle handen het dode lichaam vasthoudt. Een lawine aan beelden overspoelt mij. Mensen sterven eenzaam, zien alleen andere zieken. Gelukkig zijn er engelen. Ik zie ze overal deze dagen.

Ik heb dit beeld gekozen met hen in gedachten. De engel in het schilderij heeft grote, donkere vleugels. Warme vleugels die het lichaam kunnen toedekken en vervoeren naar een andere plek. Die warmte van grote vleugels zie ik overal rondom mij. In de zorg maar ook bij hen die onze doden begraven in alle eenzaamheid. "
"De engel is een archetype, is oerarchaïsch en toch dringt hij ons persoonlijk leven binnen. In zijn hoedanigheid van beschermengel is hij meest toepasbaar op dit schilderij. In de zachte uitstraling vinden we een toevlucht voor de angst. Omhelsd en gedragen door de donkere vleugels maken we een spirituele reis."
(eigen foto - detail Kreupelhout
Berlinde De Bruyckere)
Berlinde De Bruyckere maakte in 2013 voor de Kunstbiënnale van Venetië het grote en grootse werk "Kreupelhout-Cripplewood".  Ze liet zich daarbij inspireren op dé pestheilige bij uitstek, die zeker in de lagunestad overvloedig vereerd werd en wordt, de H. Sebastiaan. Daarover is veel interessants te lezen op de website van het SMAK via deze link : https://smak.be/nl/tentoonstelling/5142
Daarom koos ik hierbij ook een detail van die monumentale installatie zoals ik ze heb gezien in het SMAK in 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten