7 juli 2020

De handdoek van Honoré d'O -1-

Nog tot 31 oktober kan je op vrijdag-, zaterdag- en zondagnamiddag in de Gentse St.Jacobskerk een bijzonder mooie en spirituele tentoonstelling zien van de hedendaagse Vlaamse artiest Honoré d'O.

De titel "De handdoek" verwijst naar hygiëne (hoe kan het anders in deze Covid-19 tijden?), zorgzaamheid en zuiverheid. Op meerdere plaatsen in de kerk zie je handdoeken. Met handdoeken wil de kunstenaar ons er subtiel aan herinneren dat deze coronatijden ons het failliet tonen van onze zorgeloosheid, van ons gebrek aan zorg voor onszelf, voor de anderen en voor de wereld.
Bijzonder zijn de sculpturen van handdoeken bekroond met een draadkorf zoals je die vindt op de kurken van champagneflessen. Deze sculpturen verbeelden duidelijk een vrouwelijke figuur, en dank zij hun titel zijn we zeker: "Weesgegroetje". Zo knipoogt de artiest naar Maria-afbeeldingen zoals hij die heeft gezien bij Jan Van Eyck. 
(Honoré d'O : Weesgegroetje - eigen foto)

De kunstenaar was in de kerk toen ik de expo bezocht op 26 juni laatst en hij vertelde dat hij geregeld langskomt en dan soms een en ander herschikt of verandert. Volgens het infoblad zouden er in de kapel van Sint-Nicolaas 4 Weesgegroetjes te zien zijn (handdoeken). Maar ik vond er daar slechts 3 en een vierde was al verhuisd naar een andere plek. Dus, als ik binnen een maand terug zou komen, kunnen er nog installaties en werken veranderd zijn... Evolutie zoals alles in het leven evolueert.
(Honoré d'O : Weesgegroetje - eigen foto)

Maar terug naar handdoeken. Ik zag ook een handdoek liggen onder een glazen stulp met daarin een klein roze olifantje dat gevangen zit in een muizenval.De titel van het werk is dan ook: Mijn Olifant is een Muis.  Daarnaast ligt een blokje met volgende tekst: De koe produceert CO2 en methaan, zoals de mens maar meer. Hier wordt door de artiest met een knipoog onze vleesconsumptie bevraagd. 

Met die keukenhanddoek erbij vraag je je af: kan ik mijn handen in onschuld wassen? 
(Honoré d'O : Mijn Olifant is een Muis - eigen foto)

Wat is ons heilig, waard om onder een stolp geplaatst te worden???Speels en subtiel, maar beelden die blijven hangen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten