3 juli 2020

Kunstenaars en de vragende mens in elk van ons

Op vrijdag 26 juni laatst bezocht ik in Gent twee tentoonstellingen die de bezoeker uitdagen te kijken naar zijn leven binnen een groter geheel. Voor beide exposities van hedendaagse levende kunstenaars werd hen gevraagd om zich ook te laten inspireren door Jan Van Eyck, natuurlijk in het kader van het herdenkingsjaar.
 
In SMAK kan je nog tot 3 januari 2021de expo zien van Kris Martin met als titel "EXIT" terwijl in de Sint-Jacobskerk tot 30 oktober 2020 de tentoonstelling "De handdoek" loopt van Honoré d'O.
Beide artiesten genieten internationale faam maar hebben elk een eigen beeldtaal en benadering. 

Kris Martin (°1972, Kortrijk) wil de beschouwer aan het denken zetten over grote vragen zoals vergankelijkheid, dood, relaties en het omgaan met de wisselvalligheden van het leven. Hij knipoogt daarbij naar de (kunst)geschiedenis, mythes en grote verhalen uit de cultuur.
Kris Martin: Altar (op strand van Oostende)
eigen foto 15 maart 2019
Zijn installaties zijn objecten die vragen oproepen.  Het was voor mij als bezoeker aan "EXIT" niet altijd duidelijk waar de artiest naar toe wilde, wat op zich niet erg is, maar waardoor je wel blijft haperen aan de artiest als bemiddelaar. Het bezoekersgidsje bracht dan wel uitkomst. Niet voor niets wordt hij dan ook veelal een conceptuele kunstenaar genoemd.

Honoré d'O (°1961, Oudenaarde) speelt in de Sint-Jacobskerk met associaties en zet de bezoeker aan zijn eigen associaties te maken. Hij wil de vergeestelijking van materie zichtbaar maken in de ruimte van de kerk. Hij wil de toeschouwer wegleiden van het ding op zich. Ook hij slaagt daar niet altijd even goed in, maar de veelsoortige
Honoré d'O : Spiegel(appel + appel)
Sint-Jacobskerk 26 juni 2020)
prikkels die je krijgt blijven je verwonderen. Hij ontlokt heel vaak een glimlach aan de bezoeker, maar prikkelt ook om onze evidenties niet zo evident te vinden...

Bij Kris Martin werd ik minder snel en minder vaak onmiddellijk  gegrepen. De associaties die mij dichter bij het verhaal van de kunstenaar moesten brengen werden veelal pas na de omweg van het verstand (en de bezoekersgids) opgewekt. Bij Honoré d'O was dit ook bij een aantal werken (vooral oudere zoals '8 axioma's' uit 1992) maar de meest recente werken én zeker de werken speciaal gemaakt voor deze expo grepen mij on-middellijk aan op verschillende niveaus ineen. 

Twee boeiende tentoonstellingen getekend door twee verschillende persoonlijkheden en door twee verschillende locaties, maar ook twee uitnodigingen om voorbij het louter materiële te kijken. Zoals de kerk vandaag 3 juli de apostel Thomas viert, de "ongelovige", die moest ontdekken dat geloof zich afspeelt voorbij het bewijsbare, zo tonen Kris Martin en Honoré d'O dat er meer is dan het materiële.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten