9 oktober 2020

Ik was dakloos en je hebt mij onderdak geboden...

In het Jezusverhaal dat Mattheus vertelt is de ultieme afweging die Jezus maakt om iemand al dan niet tot zijn volgelingen te rekenen niet hoeveel godsdienstige oefeningen je hebt gedaan (gebeden, vieringen, ...) maar hoe je hebt gehandeld ten aanzien van de onaanzienlijken van onze aarde.  In een didactisch duidelijk beeld, in een klare communicatie zegt hij dat op het einde van de rit er twee groepen zullen zichtbaar worden, hij noemt ze de schapen en de bokken. De schapen mogen aan de rechterkant gaan van de Vader. Jezus zegt dan: "Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen : Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk. ...Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling en jullie namen mij op, ik was naakt en jullie kleedden mij." Als ze dan vragen waar of wanneer ze hun koning zo zagen zal de koning hun antwoorden : "Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusgters, dat hebben jullie voor mij gedaan." (Mat. 25, 34-40 passim)

Om ons te beschermen tegen de wisselvalligheid van de natuurelementen kleden wij ons en bij uitbreiding is het huis van iemand haar of zijn tweede 'kleed'. Daarom zetten vele christenen zich dagdagelijks in voor mensen zonder thuis of zonder dak boven hun hoofd.  Want iemand onderdak bieden is als het ware hem aankleden om zo zijn naaktheid te bedekken. Zo'n organisatie is vzw De Kier in Kortrijk. Op donderdag 22 oktober om 19u30 organiseert deze groep een informatieavond over daklozen in de Rodenburgkapel in Marke (Karel van Manderstraat). Wie wil kan zich inschrijven via deze link: https://dekier.weebly.com/activiteiten.html

                                  

                          Aanleiding van deze avond is een tentoonstelling rond het thema
"Thuiskomen" met schilderijen van Marc Deconinck. Tijdens de lock down schilderde hij heel wat werken rond daklozen. Juist in de periode dat iedereen in zijn kot moest blijven én dat net die groep mensen géén kot hebben. Hoe doe je dat dan??? Deze expo is een aanrader en bij eventuele verkoop van werken is een deel van de opbrengst ten voordele van vzw De Kier.


Op de affiche vind je alle informatie over de tentoonstelling en op de website van de artiest  http://www.marcdeconinck.com/342-2/ kan je al even rondneuzen hoe zijn werk eruit ziet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten