1 september 2021

Leven met wijsheid : Thomas Merton -3-

 De monnik Thomas Merton blijft meer dan vijftig jaar na zijn dood mensen inspireren. Deze veelzijdige persoonlijkheid was heel betrokken op de problemen van zijn tijd en vooral dan in de Amerikaanse samenleving : de Vietnamoorlog en het racisme. Maar op persoonlijk vlak bleef hij ook heel zijn leven zoeken naar zijn eigen weg, zijn eigen roeping. Vanaf 1961 kan hij meer en meer leven als kluizenaar, in de schaduw van de abdij waartoe hij behoort. 
Hij wil zich ook nog intenser toeleggen op het gebed. 
In een brief (januari 1966) aan een moslimvriend en correspondent getuigt hij over zijn bidden.
(Thomas Merton op de dag 
van zijn priesterwijding
26 mei 1949)
"Strikt genomen is mijn gebed heel eenvoudig. Het concentreert zich helemaal op de aandacht voor de aanwezigheid van God en op zijn wil en zijn liefde. Het is dus geconcentreerd op geloofsvertrouwen, want dat is het enige waardoor wij Gods aanwezigheid kunnen kennen. Je zou kunnen zeggen dat dit aan mijn meditatie het karakter geeft dat door de profeet [Merton duidt hier op Mohammed] wordt beschreven als 'voor God staan alsof je Hem zag'. Toch betekent het niet dat ik me dingen verbeeld of me een bepaalde voorstelling van God maak, want dat zou volgens mij een soort afgoderij zijn. Integendeel, ik aanbid Hem als Onzichtbare, die ons begrip oneindig te boven gaat en ik word me van Hem bewust als alles." (uit: Leven met wijsheid, uitg. Damon, 2018, blz. 228)

Alleen vanuit geloofsvertrouwen kunnen we Gods aanwezigheid kennen. Geloven -in welke traditie ook- is niet een kwestie van verstand en intelligentie, niet een kwestie van aannemen van dogma's, maar is staan voor Hem die ons oneindig te boven gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten