23 januari 2022

Jawlensky in Roubaix - 3 -

 Nog even (tot 6 februari) kan je in Roubaix (tussen Kortrijk en Rijsel) naar de tentoonstelling Jawlensky : la promesse du visage.
De gedreven schilder, van Russische origine, leefde en werkte eerst in München, tijdens Wereldoorlog I in Zwitserland en daarna terug in Duitsland. Heel zijn leven door was hij op zoek naar het mysterie van het menselijke gezicht. Portretten en gezichten vormen dan ook het grootste deel van zijn artistieke productie. Zijn zoeken had ook een spirituele dimensie en dat komt als maar sterker tot uiting naarmate hij ouder wordt. Dat is ook duidelijk te zien in de expo in Roubaix. 
De thematiek en titels verwijzen heel vaak heel uitdrukkelijk naar het spiritueel-religieuze en de hang naar een zekere abstractie zoekt ook naar het 'algemene', het 'overkoepelende' van het menszijn.
Hier nog twee voorbeelden.
(Jawlensky : Mystiek hoofd
Johannes de Doper 1917
eigen foto)
In 1917 is Jawlensky nog sterk onder de invloed van het fauvisme en expressionisme. Hij schildert dan onder anderen deze Johannes de Doper figuur. Zo anders dan de iconen, maar toch spreekt er een grote gestrengheid en vastberadenheid uit het gezicht. Jawlensky noemt dit werk "Mystiek hoofd Johannes de Doper". Het vormt onderdeel van een serie "mystieke hoofden".


(Jawlensky : Abstracte kop
De Profeet 1933 - eigen foto-)
In 1933 heeft Jawlensky al een hele reeks zogenaamde "abstracte koppen" geschilderd. Deze reeks toont heel geometrische gezichten die heel uitgebalanceerd en geproportioneerd zijn. De kleurvlakken zijn ook heel berekend. Het is als het ware zijn vorm van constructivisme en zijn geloof dat via afgewogen geometrie iets van de heiligheid zichtbaar kan gemaakt worden. Zo zag ik in Roubaix onder anderen deze "Abstracte kop De profeet".


Twee van zijn vele verbeeldingen van zijn zoektocht naar het mysterie van de mens als drager van Gods beeltenis.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten