22 december 2017

En het woord is vlees geworden: Kerstmis nadert...

(Book of Kells, begin Johannesevangelie
-illustratie gevonden op internet-
Straks vieren we als christenen Kerstmis, het feest van de Menswording van God.
Zo zegt het begin van het evangelie van Johannes: "In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God. (...)Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond."
Met de bijbelgroep van de St.Maartensparochie in Kortrijk hebben we onlangs deze verzen besproken onder de bezielende leiding van Roger Deberdt. Elke bijeenkomst is voor mij telkens weer een hart- en geestverwarmende gebeurtenis.
Enkele dagen later las ik nog enkele korte maar heel uitdagende bedenkingen bij Dirk De Schutter in zijn boek uit 2010 Sporen van geloof.

In de aanloop naar Kerstmis toe wil deze graag delen.

"-Hebben we ons wel voldoende verwonderd over het gegeven dat God in het christendom 'woord' genoemd wordt? Dat zijn bestaan aan het talige gebonden is, zoals overigens het bestaan van de mensen zich grotendeels afspeelt in het veld van betekenissen?

(...)
-Woorden worden wel eens vergeleken met huizen. Misschien moeten we die vergelijking leren doordenken. Misschien is God een huis dat leeg staat en dat we opnieuw moeten leren bewonen.

-Misschien...

-Zoals de Argentijnse schrijver Antonio Porchia ooit zei: 'Heel lang al, God, bid ik niet meer tot u, en nog altijd heb ik mijn armen niet laten zakken.' "

(Sporen van geloof, blz. 155-156, uitg. Klement/Pelcmans, 2010)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten