8 maart 2018

Martyrs: in de kunst en in het leven...

Nog tot 7 april is in de Sint-Maartenskerk in Kortrijk de mooie video-installatie te zien van de Amerikaanse kunstenaar Bill Viola: "Martyrs".
De beelden van Viola nodigen uit tot mediteren, tot nadenken over de mens en de oerelementen water/vuur/aarde/lucht en tot nadenken -naar aanleiding van de titel- over wat martelaarschap wel kan betekenen.



In de nacht van 26 op 27 maart 1996 werden zeven Trappisten in Algerije ontvoerd door extremistische moslims en later vermoord op 21 mei. Enkele weken voor hun ontvoering, op 8 maart 1996 (dus vandaag juist 22 jaar geleden) sprak de overste van de kleine Trappistengemeenschap van Tibhirine voor een groepje leken in Algiers. Een van de aanwezigen nam zijn toespraak op band op. Hier een passage uit de toespraak van pater Christian de Chergé

"Ze hebben ons vaak gezegd dat het martelaarschap iets buitengewoons is, iets bewonderenswaardigs. Vergeet dat maar. Thomas Beckett, die zelf vermoord is, heeft in een sermoen ooit gezegd dat het christelijke martelaarschap geen ongeval of toeval is en dat je het nog veel minder kunt willen. Het martelaarschap kan nooit een streefdoel zijn. ...
Het is overduidelijk dat wij een dergelijke dood niet kunnen wensen, niet alleen omdat we er bang van zijn, maar ook omdat wij geen heerlijkheid kunnen wensen die de vrucht is van een moord, een glorie die een moordenaar maakt van degene aan wie ik haar dank. Dat kan God niet toelaten: "Je zult niet doden" geldt ook voor mijn broeder en ik moet alles in het werk stellen om hem zozeer lief te hebben, dat ik hem kan afbrengen van wat hij zinnens is.
(eigen foto  18 febr. 2018)

Ik houd voldoende van de Algerijnen -van allemaal-  om niet te willen dat een van hen de Kaïn van zijn broeder wordt. En als toch een Algerijn vanuit een verkeerd begrepen vrijheid tot moord zou overgaan, vertrouw ik hem op voorhand toe aan de barmhartigheid van de Vader. En is het tegen mij dat hij zich richt, dan hoop ik dat ik kan zeggen dat hij niet weet wat hij doet en dat ik alle mogelijke verzachtende omstandigheden kan inroepen."

(uit: Dujardin, Ivo, De droom van Tibhirine. Monniken
en moslims. De erfenis van de zeven vermoorde trappisten.
uitgeverij Lannoo, Tielt, 2009, blz.102,110-111).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten