12 mei 2019

Meimaand Mariamaand

Traditioneel is voor de katholieken de maand mei de Mariamaand en de tweede zondag van deze maand vieren we in onze streken het feest van de moeders.
Een mooie aanleiding om even stil te staan bij de figuur van Maria. We kijken naar het eerste moment dat Maria ten tonele verschijnt in de bijbel, nl. met het bezoek van de engel en zijn aankondiging dat zij zwanger zal worden.
In het laatste nummer van de Poëziekrant van 2017(jg. 41, nr.6, blz.49) las ik een mooi gedicht van de jonge dichteres Laura Tack. Als hedendaagse vrouw speelt de dichteres met de artistieke  conventies  van dit evangelieverhaal van Lucas (1,26-38).
De engel wordt hier een zeer lichamelijke aanwezigheid (handdruk, die een kus verbergt; blozende wangen uitwaaierende aderen). Tegenover hem een sterk Maria-personage: een vrouw die zich niet zomaar laat overweldigen. Maria aarzelt of ze zich kan overgeven aan dat 'geheimschrift van een toekomst'. Ze probeert 'de lege plek in de kamer' weg te lezen. Maria wordt zo een vrouw die innerlijk en onderhuids vecht met de engel en wat hij aanzegt.

DE AANKONDIGING
                                                                            Your lips
                                                                            My lips
                                                                            Apocalypse
                                                                uit het nummer 'Apocalypse'
                                                                van Cigarettes After Sex
Verwoed lees ik de lege plek weg in de kamer.
Ik merk niet hoe de zon spilzuchtig haar warmte
naar binnen laat stromen, zoals ik niet opmerk
hoe jij de ruimte betreedt.

Je komst kondigt zich aan als een knielende engel.

Je geeft me geen lelie. Je drukt me de hand
die een kus verbergt. Gevederd springt je klapwiekende
blik naar mijn gezicht.

In de uitwaaierende aderen onder je blozende wangen
lees ik het geheimschrift van een toekomst die ik
ontwijk en ik kijk langs je hemelse schouderbladen heen.

Omkranst door het raam poogt een gemeen jongetje
buiten een vlinder te vangen.

Het moment ontspant zich. Je gaat zitten.
Vleugellam slaan je ogen neer. Je lichaam aarzelt of het kan blijven.


En daarbij toon ik nog een moderne picturale uitbeelding van de aankondiging, nl. een schilderij gemaakt in 1911 door de Oostenrijker Oskar Kokoschka (1886-1980). Ook hier valt de heel lichamelijke, vleselijke engel meteen op: niets zweverigs, niets ijls of esoterisch.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten