18 januari 2020

Mijmeren na de film: The Two Popes - ter afronding


De film The Two Popes lokt veel toeschouwers naar de bioscoop. Voor  velen is de film maar zus en zo, vooral omdat ze als kijkers zich voortdurend afvroegen: wat is hier historisch waar en wat is verbeelding. 
Raar, maar deze film is een product van de verbeelding en toch wil men ernaar kijken als naar een reportage van een actualiteitenzender.

Deze film is voor mij een soort parabel die een spiegel wil voorhouden aan de toeschouwer.
Ik zie twee vragen die overblijven op het einde van de voorstelling. Een eerste vraag gaat over de kerk als institutie en de rol van de paus daarin. Pausen zijn ook -maar- mensen, zoveel is duidelijk doorheen de film. Zou de getuigeniskracht van de kerk niet sterker kunnen zijn als deze menselijke kant wordt opgewaardeerd. Zou het niet gezonder zijn de paus te zien niet als een soort halfgod en plaatsvervanger van Christus op aarde maar als de eerste onder de getuigen/gelovigen?
De tweede vraag is er een voor elke gelovige en zoekende mens: hoe consequent zijn we in onze visies en levens, in onze keuzes? En wat doe ik om de eenvoudige mens, de weinig-geletterde, de weinig-bezittende in zijn of haar waarde te plaatsen, in concrete dagdagelijkse woorden en daden én via het ondersteunen van maatschappelijke keuzes (vb. hoe en bij wie bankier ik, aan welke goede doelen geef ik, voor welke partij stem ik, enz....).

Voor mij gaat het daarover in deze film, veel meer dan over de 'echte' waarheid in scene zus en zo. Een parabel is geen documentaire, geen wetenschappelijk essay, geen theologisch traktaat, maar een zinnebeeldig verhaal in functie van een dieperliggende boodschap of vraagstelling. 
Wie toch zijn honger wil stillen rond de "feiten-waarheid" van de film kan op meerdere plaatsen op internet hier meer over lezen. Hier enkele links voor realisme-zoekers:
https://www.catholicnewsagency.com/news/does-the-two-popes-fairly-represent-francis-and-benedict-critics-say-no-77384

-https://www.demorgen.be/tv-cultuur/wat-is-feit-wat-is-fictie-in-the-two-popes~bd9665de/

-https://www.americamagazine.org/arts-culture/2019/11/27/two-popes-whats-fact-and-whats-fiction

Geen opmerkingen:

Een reactie posten