10 februari 2021

New Sacred Images - Bill Viola - 1 -

 Wanneer en waar ik voor het eerst een video van Bill Viola heb gezien, weet ik niet meer exact, maar het maakte een grote indruk. De trage beelden, de woordeloze video, de menselijkheid, het technische vernuft, de verwijzingen naar de schilderkunst, ... 

( ©www.hetvlot-oostende.be)
Langzaam ontdekte ik ook de spirituele dimensie die de artiest drijft en inspireert. Hij wil verbondenheid tonen voorbij onze wereld behept met cijfers, consumptie en rationaliteit. In 2019 verscheen bij de éditions FAGE in de reeks "paroles d'artiste" (= een serie kleine boekjes over kunstenaars met op ene bladzijde een foto en op de tegenoverliggende bladzijde een quote van de betreffende artiest over zijn eigen werk of over kunst in het algemeen) een  werkje over Bill Viola. Deze reeks publiceert woorden van een kunstenaar in dialoog met zijn/haar werken. Als de kunstenaar nog leeft is de uitgave een resultaat van een samenspraak tussen uitgever en artiest. Dus, in dit boekje presenteert Bill Viola zich aan ons. De achterflap citeert één korte zin, maar lijkt mij programmatorisch voor het oeuvre van deze video-artiest. Wat lees je daar?

"Nous avons besoin de nouvelles images sacrées pour notre temps!"

"We need new sacred images for our time!"

We hebben nood aan nieuwe sacrale beelden voor onze tijd. In een aantal posts zal ik op dit blog meezoeken naar nieuwe heelmakende beelden voor onze tijd.

In eerdere berichten op dit blog kon je al kennismaken met Bill Viola, die vandaag 25 januari, precies 70 jaar wordt. Ik verwijs dan naar o.a. 21 mei 2020, 1 november 2018, 27 februari 2018, 8 en 21 maart 2018. Je kan ze terugvinden door het label Bill Viola aan te klikken in de rechterkolom van deze blog.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten