16 maart 2021

New Sacred Images - Bill Viola - uitsmijter -

 De reeks over Bill Viola krijgt een 'uitsmijter' of zoals bij een concert een extraatje dat wordt bedongen door een enthousiast publiek, een 'encore'. 
Tot slot dus enkele citaten van Bill Viola, vertaald uit het tweetalige boekje "Bill Viola" in de reeks [Paroles d'Artiste] (éditions FAGE, 2019).

"Op een dag gaf ik mezelf er rekenschap van dat, als je iets vertraagd filmt, de opgewekte gevoelens alles toch doen verder gaan. (...) Er is niet slechts één enkele snelheid van leven in het heelal. Alles is in beweging."

"Giotto keek niet enkel met zijn ogen; hij keek met zijn hart, of met het onbewuste deel van zijn geest. Wat Giotto ons toont is het licht. Hij heeft begrepen dat licht een materiële dimensie heeft, maar we kunnen het als zodanig niet zien. Licht verschijnt slechts als het botst met iets en zich dwars op onze weg plaatst."
(eigen foto
The purification 
2005)
"Wie ben ik? Waar ben ik? Waar ga ik naar toe? (...) Deze vragen noemde men in de Oudheid 'mysteries'. Ze waren er niet om beantwoord te worden. Er is geen antwoord op geboorte of dood.  Ze zijn bedoeld op beleefd te worden. Men kan ze benaderen en bestuderen maar zonder een eindantwoord te formuleren."

"Door de emotionele zijde van onze natuur niet meer te kennen, hebben we onze rug gedraaid naar de meest krachtige energiebronnen van ons bestaan, naar de bron van de meest humane kwaliteit, nl. het medelijden. Daarzonder bezitten we geen enkele authentieke morele kracht."
(eigen foto
The purification
2005)
"Ik creëer mijn video's vanuit een innerlijke dimensie. Ik wil niet de fysieke wereld zien. Ik wil zien wat er zich innerlijk afspeelt. Onder onze huid en eraan voorbij."  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten