PERSPECTIEF
aan Utopia voorbij
En als de tijd nu eens bewoonbaar was -
een mantel veiligheid, een open raam,
een oefenplaats voor telkens nieuwer tijd
in nieuwer mensen, en aan ons voorbij?
In vorige berichten heb ik al deze verzen en het gehele gedicht van Jos Stroobants gekaderd en heb ik stilgestaan bij de associaties die het bij mij oproept aan beelden die ook in de Bijbel meespelen : de mantel en het open raam.
De twee volgende lijnen hebben het over oefenen en nieuwer worden. Oefenen houdt in dat je nog je bedoeling niet hebt gerealiseerd. De tijd ons gegeven is volgens de dichter pure oefentijd; ons 'doel' (wat dat ook moge zijn) bereiken we niet. De bewoonbare tijd is die 'aan ons voorbij'. Het oefenen is echter geen louter herhalen en instuderen van steeds hetzelfde. We oefenen 'voor telkens nieuwer tijd in nieuwer mensen'.
Van begin tot einde spreken de boeken van de Bijbelbibliotheek over het thema vernieuwing, schepping en herschepping. In het eerste boek Genesis wordt de mens gevraagd om al die nieuwe wezens, al de pas geschapen dieren een naam te geven (Gen. 2,20). Het nieuwe leven bestaat pas als we het benoemen en zo een plaats kunnen geven in ons leven en denken. En in het laatste boek van de Bijbel, het boek Openbaring (Apocalyps), het voorlaatste hoofdstuk, zegt "die op de troon zit : zie, ik maak alle dingen nieuw! En hij zegt :schrijf dat deze woorden betrouwbaar en waarachtig zijn!" (Apoc. 21,5).
![]() |
( profeet Musée du cloître de N.D. en Vaux Châlons sur Marne eigen foto september 2019) |
De tijd bewoonbaar maken kunnen we als mens en als christen slechts door wat ons is overgeleverd aan kennis en wetenschap, aan geloof en verhalen steeds opnieuw vorm te geven en bruikbaar te maken in altijd nieuwe leefomstandigheden.
Of zoals de profeet Jesaja oproept : "Gedenkt niet wat eerder was, - tracht niet alles van vroeger te verstaan : zie, ik ga iets nieuws doen, het ontluikt nù, hebt ge het nog niet onderkend?" (Jes. 43, 18-19).
De tijd bewoonbaar maken is blijkbaar ingaan op een profetische uitnodiging die waait doorheen de gehele Bijbelbibliotheek. Het is in de woorden van de dichter oefenen voor een telkens nieuwer tijd in nieuwer mensen.
In een volgend bericht resten nog de twee laatste lijnen van het gedicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten