8 februari 2023

Woorden waarin het Woord meeklinkt . . . -4-

 De poëticale en spirituele zoektocht van dichter Claude van de Berge zoals we die op het spoor komen in de bloemlezing uit zijn werk "Het zwijgende woord" (uitg.P, 2010) kan ook ons zuurstof en voeding geven in onze eigen pogen om christen te worden. 
De bloemlezer Jooris van Hulle wijst in zijn inleiding op de centrale en belangrijke reeks gedichten uit de bundel "Asland" onder de titel 'De inwezigheid'. 'As-land': dan denken we onder anderen aan aswoensdag waarbij asse ons herinnert aan onze vergankelijkheid en bij 'inwezigheid' vermoeden we een zijn dat nog intenser is dan aanwezigheid, een soort versmelting. 
(©visit vatnajökull)


De dichter is geboeid door het eigen verhaal van de woeste natuur in arctische gebieden zoals Groenland of IJsland. De stilte, de leegte en het vermoeden van een lange en geheime geschiedenis die spreekt uit rotsen, stenen, ijs en vulkanen...al die elementen leiden bij van de Berge tot een ervaring van inwezigheid. De bundel Asland vond zijn oorsprong in de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Vatnajökoll onder de grootste gletsjer van het eiland. Gevolg was het ontstaan van een nieuw landschap. Al deze elementen resoneren mee in het volgende vers van van de Berge, het vijfde uit de reeks 'de inwezigheid'.

5

De mond is een aslandschap als hij het geheime woord zegt.

Zoals een taal waarvan je vele woorden niet kent,
en de onbekende woorden vormen holten, en schuren
kloven uit in de taal.

En het geheime woord opent ons en zegt : ik ben jou in mij
en jou in jou, zoals jij mij bent in mij.

En ik ben niets als ik jou niet ben.

Het aslandschap van de mond die het geheime woord zegt.
Het enige woord dat kan worden gezegd.
Het enige woord in het woord dat wordt gezegd.

Over de kloven.
Over de doodijsgleuven.

Over de gletsjerbloem.
(uit: Het zwijgende woord, blz. 71)

Een aantal verwoordingen van van den Berghe doen denken aan woorden van Jezus in zijn afscheidsrede volgens het Johannesevangelie. Hier enkele Jezus-woorden:
"Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij."(Jo 14,11)
"Op die dag zult gij weten dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u."(Jo. 14,20)
"Als iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden; mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en verblijf bij hem nemen."(Jo. 14, 23)
"Ik ben de wijnstok, gij de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunt gij niets."(Jo. 15, 5)
"Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij geschonken hebt, opdat zij één zijn zoals Wij één zijn: Ik in hen en Gij in Mij, opdat zij volmaakt één zijn."(Jo. 17, 22-23)
En ik denk dan ook aan Paulus in zijn brief aan de Galaten: 
"Ikzelf leef niet meer, Christus is het die leeft in mij." (Gal.2,20)


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten