31 maart 2023

Pelgrimsweg naar Pasen - 8 -

 


We naderen Pasen en we komen ook dichter bij de eindhalte van de tram-pelgrimstocht van dichter Tijl Nuyts in zijn bundel "Vervoersbewijzen" (Wereldbibliotheek Amsterdam 2021). De voorlaatste halte van de pelgrim is het Weldoenersplein in Schaarbeek. Hier linkt Nuyts de 'hoofdstad van de katholieke kerk" aan, Rome. Zijn vers is heel humoristisch. De Messias wordt verwacht, maar dan volgens de 21ste eeuw: een app helpt om zijn traject te volgen naar je toe en hij is een bestelling te leveren door een koerierdienst.

Alsof we ons heil op bestelling kunnen ontvangen. Alsof we via welke levering van religieuze beelden of boeken ook onze diepste verzuchting naar volkomenheid zelf in de hand hebben. De handen van de Messias met zijn wondtekens tonen zich verwonderd over zoveel superstitie. Terecht...Want die God is een valse god, een god die we maken naar onze maat en naar onze hand zetten. 

WELDOENERS / BIENFAITEURS - ROME
(St.Pietersbasiliek Rome bij nacht
eigen foto oktober 2007)


Binnenkort komt de dag
dat de Messias zal verschijnen
met Zijn geoliede glimlach
en verwonderde handen.

De firma heeft Hem heel keurig
in bubbelplastic gewikkeld
en de doos kan door de deur.

Volg zijn traject via de app.
(uit: Nuyts, Tijl, Vervoersbewijzen, 2021, blz. 42)

Bij de tweede strofe denk ik ook aan de Kerk (de firma) die het Christus-verhaal heel keurig en omzwachteld brengt zodat het bij de mensen binnen kan. Sociologen stellen in de laatste jaren vast dat in het Rijke westen het thema van de persoonlijke vrijheid op de achtergrond geraakt is ten voordele van het thema veiligheid. En laat nu dat juist zijn wat Christus zeker niet wil bieden: veiligheid. Hij vraagt om onze zekerheden los te laten en ons over te geven aan de anderen waarin de Andere aan ons kan verschijnen. Hij nodigt uit tot het avontuur van de vrijheid dat altijd onzekerheid met zich brengt. Het woord 'geloof' duidt er al op: iets geloven betekent dat men dit niet wetenschappelijk kan bevestigen. Zoals men de liefde kan zien in de daden maar toch weet men nooit helemaal zeker hoe 'onzelfzuchtig' de liefde is...
(ingepakte engel kerk in Lviv
foto: Elena Subach
©UNESCO)

Wat nu?
In onze rijke samenleving proberen als christen te leven is getuigen dat we onze zekerheid vinden in ons geloof dat Hij ons nabij is in de arme andere. Dat ontdekken we pas als we zelf 'arm van geest' worden, als we onze rijkdommen (materiële of verstandelijke of spirituele) durven los te laten. Het past dan ook om onszelf te confronteren met het verhaal van de rijke jongeling en de vervolgdiscussie tussen Jezus en zijn apostelen. De synoptische evangelies vertellen het ons: Mc. 10, Mt. 18 of Lc. 19. Het is een boodschap zonder bubbelplastic.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten