8 juni 2023

Luister naar de meeuwen - 4 -


 Nog eenmaal laten we de meeuwen ons een lesje geven via een gedicht van Lut de Block. Uit de gedichtenreeks Meeuwenpraat lezen we nu het laatste gedicht met als titel : een zee van liefde. Deze acht lijnen zijn als het ware een 'meeuwenversie' van het zogenaamde hooglied van de liefde door Paulus opgeschreven in zijn eerste brief aan de Korintiërs (hfst. 13) : "Al spreek ik met de tongen van engelen en mensen, als ik de liefde niet heb, ben ik niet meer dan klinkend koper of een schelle cimbaal Al heb ik de gave der profetie, al ken ik alle geheimen en alle wetenschap, al heb ik het volmaakte geloof dat bergen verzet: als ik de liefde niet heb, ben ik niets. Al deel ik heel mijn bezit uit, al geef ik mijn lichaam prijs aan de vuurdood: als ik de liefde niet heb, baat het mij niets.
(fresco Bulburberg Efeze
Apostel Paulus)

De liefde is lankmoedig en goedertieren; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij beeldt zich niets in. Zij geeft niet om de schone schijn, zij zoekt niet wat haar niet aangaat, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt haar vreugde in de waarheid. Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles duldt zij. De liefde vergaat nimmer." (1 Kor. 13, 1-8)

En hier nu de 'meeuwenversie'...

MENS 12  'EEN ZEE VAN LIEFDE'

Liefde is niet afdwingbaar. Je dwingt niet, eist niet
beveelt niet. Heb lief vol mededogen. Wees mild
en geduldig. Water komt alle dingen tegemoet.
Alle rivieren monden uit in zee, omdat zij de laagste plaats
inneemt en daardoor heerseres wordt van wel duizend stromen.
De stem van de zee klinkt vol hartstocht, vol brandende smart
vol onstilbaar verlangen. Luister met je hart, huldigt het leven.
Zo krijg je waar je naar verlangt: 'een zee van liefde'.

(uit: Poëziekrant nov. 2022, blz. 17)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten